6 Yaş Gelişim Özellikleri
Zihni Gelişimi
Bu çağda çocuğun zihin gücü ve belleği bir hayli gelişir. Çocukta somut düşünce tarzı hakimdir.
Duyguları ile düşünür. Gözlemler ve deneyler sonucu bir takım hükümler verebilir.
Çocuk çevresini toptan algılar. Soyut ve mantıklı düşünemezler Toplu öğretim en uygun öğretme sistemidir.
His ve heyecanlarının etkisinde kalarak yargılara varır. Olayları objektif olarak eleştiremez.
Sık sık kendini över .Bu dönemin sonunda kendi kusurlarını görmeye başlar Ve eleştirir.
Zaman ayarlayamaz. îlersi için plan yapamaz.
Sayılan kavramaya başlar. Basit toplama, çıkarma hesaplan yapar.
Dil Gelişimi
Dil çok zenginleşir. Çocuk çok fazla kelime öğrenir.
"Toptan görüş" hakimdir, Bunun için okuyacağı harflerden başlamak yerine, çocuk için anlamlı olan cümlelerden başlamak daha uygundur.
Sessiz okuması, sesli okumasına nazaran daha hızlıdır.
Bu çağın sonuna doğru yabancı dil öğrenmeye hazır hale gelir.
İlgiler
Temsil oyunlarına ilgi, hayvanlarla ilgili temsiller, şarkılı temsillere ilgi devam eder.
Kızlar; büyükler gibi giyinmeye, evcilik oynamaya
Erkekler; Şoförlük, Pilotluk, Askerlik gibi oyunlar oynamaya yönelirler.
Böceklere ve diğer hayvanlara ilgi görülür.
Moral Gelişimi
îyilik ve kötülük kavramları, ana-babanın beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir.
Davranışlarının büyükler tarafından beğenilmesine önem verirler, Kusurlu görünmek onları endişelendirir.
"Başkalarına zarar vermek kötüdür" gibi genel değer yargılarına varabilirler. Bu dönemde çocuklara hangi davranışların iyi veya kötü olduğunu tanıtmak faydalıdır.
Duygusal Gelişim
En önemli duygusal ihtiyaçları sevilmek, beğenilmek, değer verilmektir. Anne, baba, öğretmen tarafından ne kadar ilgi ve sevgi görürlerse, ruh sağlıkları o kadar yerinde olur.
îlgi merkezi olma isteği kuvvetlidir.
Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir. Gerçek başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür.
Bu dönemde korku, öfke, kıskançlık, neşe, sevgi gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir. Duygusal halleri çabuk değ4ir.
Arkadaşlarla ilişkiler
Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler.
Arkadaşlık kısa sürelidir.
Genellikle yakın arkadaşlarının kendi cinslerinden seçerler.
Fakir-zengin ayrılığı gözetmezler. Fakat başka sınıf, okul ve çocuklara karşı cephe alırlar.
Giyim, Konuşma, zevk bakımından çocuk, arkadaşlarını taklit eder. Rekabete girer. Sosyal yönden prestij kazanmak amacıyla güç gösterilerine girerler. Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür.
Aile ilişkileri
Aile büyüklerine karşı tavır takınır, yaramazlık eder.
Çoğu zaman kişiliğini gösterme, bağımsız olabilme çabasıyla inatçılık, dik başlılık, itaatsızlık olabilir.
Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve yaptıklarını düşünürler. Ebeveynlerini kendine örnek seçer.
Okulda günün önemli bir kısmını geçirmesine rağmen ana-baba sevgi ve ilgisine ihtiyacı çok kuvvetlidir.
Öğretmen ile ilgili bölüm,
Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar. Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar.
Çok görülen şikayet olayı, çok kere öğretmenin ilgisini çekmek için yapılır.
Tenkitler çocuklarda çok büyük etki yapar. Alay ve şakalarda alınır.